Гуменюк Павло


Pawlo Humeniuk_01

Найвідомий український скрипаль в Америці, один із найкращих скрипалів того часу в США

Pawlo Humeniuk_03
Pawlo Humeniuk_01_02

        Народився Павло Гуменюк 1884 року в м. Підволочиську (Західна Україна, нині Тернопільська область). Грати на скрипці почав у 6-ти літньому віці, навчаючись у місцевого музиканта. Приблизно у 1902 році Гуменюк емігрував до США та оселився в Нью-Йорку. На життя заробляв продажем кремів для засмаги, пізніше відкрив власну крамницю з продажу та ремонту музичних інструментів, продовжував займатися музикою. Деякий час навчався гри на скрипці у професора Махновецького, випускника Санкт-Петербурзької консерваторії .
        На початку 1920-х Павло Гуменюк познайомився з Мироном Сурмачем, засновником і власником книгарні «Сурма» в українському районі Нью-Йорка, це знайомство багато в чому визначило його подальшу долю, як музиканта.
        В крамниці Мирона Сурмача, продавались платівки різних видавців з україномовними записами. Більшу частину цих записів складав одноманітний популярний матеріал та народні пісні виконані підготовленими виконавцями та студійними оркестрами. Такі записи не відображали смаків сурмачевих покупців-емігрантів, що виховалися у традиційних західноукраїнських селах і цінували свою старовинну музику й обряди. На той час така ситуація була характерна для всього ринку продажу платівок в США. Для задоволення попиту американські звукозаписуючі компанії в 1920-х роках шукали місцевих виконавців для записів етнічної музики.
        Сурмач, продаючи платівки, познайомився з представниками американських звукозаписуючих компаній, зокрема з представником американської фірми грамплатівок Okeh Records. Компанія без особливих успіхів пробувала активувати лінію українських платівок, продукованих з матриць європейської фірми Odeon. На тих дисках не було сільської музики, і менеджер фірми казав, що хотів би записати таких музикантів, які могли б заграти її. Сурмач відразу представив йому Гуменюка. Перша сесія звукозапису була призначена на 3 грудня 1925 року. Гуменюк зібрав інших музикантів і вони записали дві платівки з галицькими коломийками і козачками (Okeh 13069-70 та Okeh 15534-35). Ці платівки мали успіх, українці їх охоче купували.
        З 1926 року Гуменюк починає співпрацю з звукозаписуючою компанією Columbia, яка на той час уже мала гарну серію українських записів, зіркою яких був Євген Жуковський. Першим великим успіхом Гуменюка був спільний проект з Євгеном Жуковським та Нашою Розою Красновською – “Українське весілля” / “Ukrainske Vesillia” (Columbia 70002-F). Проект є жартівливою сценкою з піснями та інструментальною музикою, що декорують традиційні діалоги сільського весілля: батьки молодої запрошують музик грати, гостей – їсти-пити, танцювати й бути веселими. Серйозним моментом є традиційне батьківське благословення молодятам від батька молодої. За деякими оцінками у продажу розійшлося понад 150 тисяч примірників платівок. Пізніше було записано ще кілька подібних проектів “Сватання”, “Заручини”, “Хрестини”, ”Лемківське весілля”, “Попраини” та ін., що також мали великий успіх.
        Значну частину записів Гуменюка складають тематичні записи, пародії та інструментальні мелодії, велику кількість яких він записав для використання у навчанні танців, які проводив видатний хореограф української діаспори Василь Авраменко.
        До кінця своєї рекордингової кар’єри (1936) П. Гуменюк записав понад 100 платівок. Його популярність зменшилась після 30-тих років, коли Гуменюкове покоління було витіснене еіммігрантами з інших частин України, які належали до більш урбаністичних традицій. Та загалом музична спадщина Павла Гуменюка великою мірою сприяла подальшому формуванню та розвитку музичного мистецтва української діаспори.
        Помер Павло Гуменюк 24 січня 1965 року у віці 80-ти років (Нью-Йорк, США).

Література:
1. Spottswood, Richard K., Pawlo Humeniuk. A Ukrainian Fiddler in the New World // Musical Traditions No 10, Spring 1992. (mustrad.org.uk)
2. Brian A. Cherwick . Polkas on the Prairies: Ukrainian Music and the Construction of Identity. Edmonton, Alberta, Spring 1999. (с. 66-76)
3. Клименко Ірина. Дискографія української етномузики (автентичне виконання). 1908-2010: Ілюстрований хронологічний реєстр з анотаціями і покажчиками. – Київ, 2010. – 360 с. (с.33 34, 322)
4. THE UKRAINIAN WEEKLY. SUNDAY, FEBRUARY 23, 1986 (с. 4)
5. SVOBODA UKRAINIAN DAILY. FRIDAY, JANUARY 29, № 19 ( с. 1)

Павло Гуменюк | Pawlo Humeniuk | Paweł Humeniak

Дискографія:

*Назва релізу (формат)Видавець - кат. номерПеріод виданняЗображення обкладинки
синглУкраїнське весілє – Част 1.
Українське весілє – Част 2
(78 rpm/12")
Columbia - 70002-F1926
синглПолька “Пастушка”.
“Мельникъ” полька
(78 rpm/10")
Columbia - 20200-F?
синглГусар гуси зганяє.
Хотіла мене мати
(78 rpm/10")
Columbia - 27088-F1926
синглФермерська коломийка.
Бородата коломийка
(78 rpm/10")
Columbia - 27305-F?
синглОй вишеньки-черешеньки / Розбогатіла стара баба (78 rpm/10")Columbia - 27359-F1934Columbia-27359-F_113955 Columbia-27359-F_113956
збіркаKolomiykas. Volume 1 (33 rpm/12")Rusalka Records - MWS 110?Rusalka Records (USA)_110_back Rusalka Records (USA)_110_front
збіркаЖартівливі пісні. Частина II (33 rpm/12")Arka Records - ARC 832?Arka Records (USA)_ARC 832_front Arka Records (USA)_ARC 832_back