Рушничок, ансамбль (Монреаль, Канада)


Rushnychok, ensemble (Montreal, Canada)

Євген Осідач, Степан Андрусяк, Андрій Гарасимович, Юрій Штик (зліва направо)

        
Окремі записи:

        
Rushnychok, ensemble (Montreal, Canada)_02

        Ансамбль «Рушничок» (Монреаль, Канада) – один із найяскравіших та найпопулярніших українських музичних ансамблів з Канади. В репертуарі ансамблю – українські народні пісні, пісні українських авторів та власні твори.

        Склад ансамблю:

        Андрій Гарасимович (Andrij Harasymowycz) – гітара, вокал
        Юрій Штик (Yurko Sztyk) – бас-гітара, вокал
        Степан Андрусяк (Steve (Stepan) Andrusiak) – барабани, вокал
        Євген Осідач (Eugene Osidacz) – акордеон, вокал

        У грудні 1969 року в місті Монреалі (Канада) нащадки українських емігрантів, на той час студенти місцевих вузів: Андрій Гарасимович, Юрій Штик, Євген Осідач та Степан Андрусяк, спонтанно організували ансамбль, який через кілька років стане найпопулярнішим українським ансамблем в усій Північній Америці. Така популярність ансамблю була зумовлена рядом факторів. Основними з яких були: талант музикантів, сприйняття ними нових музичних тенденцій, використання тогочасних досягнень у музичній техніці та вдала презентація ансамблю перед аудиторією, а також запит цієї аудиторії на новий музичний продукт.
        Становлення ансамблю припало на роки стрімкого розвитку та популярності на північноамериканському континенті музики фольк-рокового напряму. Відбувались і зміни в музичному інструментарії та музичній техніці, бас-гітара і барабани стали необхідністю, тому що ритмічна сторона музики стала такою ж важливою, як і мелодійний аспект. Необхідністю стали і більш потужні підсилювачі звуку. Молоді талановиті музиканти враховували ці тенденції та вдало поєднували їх з традиціями української музики, внаслідок чого виробили власний виконавський стиль, в якому захоплювало чудове виконання українських пісень у чотири голоси під музичний супровід з елементами фольк-року. Фактично ансамбль став основоположником такого роду української музики у Північній Америці.
        Також, важливою складовою успіху ансамблю була його презентація перед аудиторією. Музиканти позиціонували себе не просто як ансамбль, що виконує українську музику, а як ансамбль, який по духу є українським. Все це відображалось у відповідних зовнішніх проявах: музиканти виступали на сценах оформлених традиційною українською атрибутикою, у стилізованих українських костюмах, які по кілька разів змінювались за час концерту, особливо гарно сприймались публікою перев’язані вишитими рушниками стійки мікрофонів на час виступу.
        Перший виступ ансамблю відбувся у грудні 1969 року напередодні Нового року на танцях, далі музиканти грали на весіллях, вечірках, та інших забавах в Монреалі та його околицях. Загальне визнання ансамбль здобув після виступу на одному із заходів української громади в столиці Канади. Після цього успіху «Рушничок» запрошують на Канадсько-Український національний фестиваль (1972) в Давфін (провінція Манітоба), на Союзівку (1973) в Кергонксоні (Kerhonkson, штат Нью Йорк, США), на мистецький фестиваль «Garden State Arts Festival» (1974) в Голмделі (Holmdel, штат Нью Джерсі, США) та ряд інших музичних фестивалів по всій Північній Америці.
        У 1973 році видано першу платівку з записами пісень у виконанні ансамблю. Платівка мала феноменальний успіх. Кілька років поспіль ця платівка була на першому місці за кількістю проданих копій з поміж інших альбомів української музики. Наступні платівки ансамблю видані у 1974 (Volume Two), 1976 (Volume Three), 1977 (Volume Four), 1980 (Volume Five) також мали гарний успіх.
        «Рушничок» побував з концертами у більшості міст Канади та США де проживала українська громада, виступав на численних фестивалях та заходах по всьому північноамериканському континенті. Записи пісень у виконанні «Рушничка» слухали в багатьох країнах світу, потрапляли ці пісні і на Україну.
        У 80-х роках «Рушничок» припиняє активну концертну діяльність, музиканти збираються тільки для виступів на окремих концертах.
        Творчість «Рушничка» мала величезний вплив на розвиток української музичної культури у Північній Америці. Ансамбль фактично започаткував новий зразок музичного мистецтва української діаспори, та став прикладом для численних українських ансамблів, які з’являлись у Північній Америці у 70-х роках.

Література:
1. «Top entertainers, bands featured at Soyuzivka». The Ukrainian Weekly / july 14, 1973, №131, с.: 1, 3.
2. «Dauphin awaits thousands for festival». The Ukrainian Weekly / july 14, 1973, №131, с.: 1, 4.
3. «“Rnshnychok” : The first 10 years». The Ukrainian Weekly / february 17, 1980, №39, с. – 11.
4. «Ukrainian band and their development in the United States and in Canada from 1959 to the present». The Ukrainian Weekly / february 24, 1980, №44, с. – 10.
5. Brian A. Cherwick . Polkas on the Prairies: Ukrainian Music and the Construction of Identity. Edmonton, Alberta, Spring 1999, с. – 111-119.
6. Фото: з обкладинки до платівки «Рушничок. Volume Three», 02 – надав Степан Андрусяк.

Ансамбль «Рушничок» | «Rushnychok» ensemble | Orchetra «Rushnychok» | Оркестра «Рушничок» | Квартет «Рушничок» | «Rushnychok» quartet | «Rushnychok» band

        
Дискографія:

*Назва релізу (формат)Видавець - кат. номерПеріод виданняЗображення обкладинки
альбомРушничок (33 rpm/12")SAGE - ESP 731001973
альбомРушничок. Volume two (33 rpm/12")SAGE - ESP 742001974Sage Promotions – ESP 74200_front Sage Promotions – ESP 74200_back
альбомРушничок. Volume Three (33 rpm/12")SAGE - ESP 753001976Sage Promotions – ESP 75300_front Sage Promotions – ESP 75300_back
альбомРушничок. Volume four (33 rpm/12")SAGE - ESP 764001977
альбомРушничок. Volume five (33 rpm/12")SAGE - ESP 764001980